Östergötland i mitt hjärta

Jag bor i Finspång som är en liten stad liggandes 3,5 mil utanför Norrköping
mot Örebro. Så ni vet på ett ungefär vart det är. I Finspång just finns väl
inte så mycket om böcker fast jag vet att biblioteket här precis har startat
högläsning för barn nu. Finspång har endast ca 25000 invånare.

För några veckor sedan fick jag ett boktips. Boken hette Märkta för livet
och är skriven av en Norrköpingsbo. Hennes namn är Emelie Schepp! Jag tänkte
att det skulle passa bra med en liten 5 frågors intervju med henne just
för denna blogathlon (som är min första) och hon ställde upp!!

 
1. Hur har ditt/dina bok/böcker kommit till?
Jag hade en grundidé - jag ville skapa en karaktär som var spännande och lite udda. Men det var först när jag läste en artikel i aftonbladet som hela historien klickade. Ämnet i artikeln var barnsoldater och jag började fundera på frågan hur det kan se ut om det fanns soldater här. I Sverige. I dag. Så jag skissade på temat, ändrade och formade tills jag kände att jag var nöjd. Alla tankar sammanfattades i en synopsis och när jag hade alla stora händelser klara för mig började jag skriva. Från början till slutet.

2. När började du skriva?
Jag har länge arbetat inom reklambranschen och hjälpt kunder med texter av olika slag, främst informativa texter och reklamtexter.  Jag kom till en punkt där jag ville skriva mer på riktigt, så jag gick en helgkurs i hur man skriver filmmanus. Den gav mersmak och jag skrev två filmmanus som jag skickade in till olika produktionsbolag. Men kort därefter läste jag en artikel i Dagens Industri där Peter Dalle beklagade sig över hur svårt det var att få finansieringsstöd i Sverige. Då tänkte jag att om inte han klarar att få stöd till sina filmer, hur ska då jag klara det? Varje scen i en film kostar mycket, och ju fler och mer avancerade scener i ett manus desto dyrare film blir det helt enkelt.  Så jag började fundera på bok istället, för i en bok kan jag ju skriva hur många scener jag vill, utan att den behöver kosta mer i slutändan.
Jag har räknat ut att boken har tagit ungefär ett år att producera. I maj 2012 började jag skriva och i slutet av maj 2013 fanns den att köpa i utvalda butiker. 

3. Berätta gärna lite om din uppväxt.
Jag är född och uppväxt i Motala. Fritiden ägnade jag mest i stallet då jag hade en egen ponny som jag tränade och tävlade med.

4. Har du alltid velat skriva?
Jag har alltid skrivit. När jag var liten var jag väldigt påhittig och fantiserade ihop små historier. Jag kommer ihåg att min lärarinna i lågstadiet, Lena Frödin, uppmanade hela klassen att skriva om vad vi förväntade oss av sommarlovet. När jag läste upp mina förväntningar sa hon till mig: Emelie, du kommer att skriva något stort någon dag. 

5. Har du skrivit mer än märkta för livet?
Jag har inte skrivit någon bok tidigare. Men i högstadiet, jag tror att det var i årskurs tre, deltog jag i en tävling som Östgötateatern hade utlyst. Tävlingen gick ut på att man skulle skriva en pjäs som handlade om möten. Jag bestämde mig för att delta och skrev ett familjedrama. Östgötateatern gillade historien så mycket att jag vann och pjäsen sattes upp på scenerna i både Linköping och Norrköping.


 
Här har ni min recension av Märkta för livet. Läs den du med. Den är jättebra!
 
Den här boken ville jag extra gärna läsa då författaren har skrivit den i mina hemtrakter. Riktigt mycket roligare att läsa den då =) Jag gillade boken också. Var tvungen att fundera ett par gånger om det var verklighet eller inte för det var så väl beskrivet allt i boken. Jana som är bokens huvudkarraktär gillar jag. Hon är en iskall kvinna. Mer än så avslöjar jag inte.
 
 
 
Från bokens baksida:
EN SOMMARDAG 1986 vaknar nioåriga Jana Berzelius upp på ett sjukhus. Hon har inget minne av vem hon är eller var hon kommer ifrån.
   Tjugosex år senare får Jana som framgångsrik åklagare uppdraget att leda förundersökningen i det uppmärksammade mordet på Hans Juhlén, verksamhetschef på Migrationsverket i Norrköping. Tillsammans med kriminalkommissarie Henrik Levin och kriminalinspektör Mia Bolander inleder hon ett intensivt arbete med att lösa fallet.
   Senare hittar man ännu ett lik. Denna gång är det ett barn. Allt tar en oväntad vändning när det visar sig att spåren leder mot den döde pojken. Och ju mer Jana gräver i hans bakgrund desto närmare kommer hon sanningen om sin egen. Och hon
möter en mörkare och blodigare historia än hon någonsin kunnat föreställa sig.
 
 
Det var lite athlon från mig. Jättekul att få vara med!
 
 
 
 
 
1 Kulturloggen/Metta:

skriven

Jättekul att du fått med recension och intervju i ett. tack för ditt bidrag!

2 Lottens Bokblogg:

skriven

Kul med en författarintervju. Den här boken ligger på min platta och väntar, jag borde nog läsa den snart!

3 Helena (Fiktiviteter):

skriven

Tack för boktips, hade inte koll på denna men den låter intressant!

4 Josefin:

skriven

Smart idé att intervjua en författare med lokal anknytning! Blev sugen på att läsa boken också :)

(Och inte bara för att hon haft en ponny.)

5 Litteraturkvalster :

skriven

Kul med en intervju under vår bloggathon. Låter som en intressant bok.

6 Bokdetektiven:

skriven

Emelie Schepp vet jag har blivit recenserad på Deckarhuset.se, där jag ju bloggar utöver på min egen blogg Bokdetektiven (där jag skrev mitt bloggathoninlägg om min hemstad Lund). Ger säkert den här författaren en chans framöver, det är ju helt inom "min" nisch! /Kriss

7 Lisa:

skriven

Kul att Östergötland också representerades i Landet runt bloggathon! (jag är från Motala)

8 Västmanländskan:

skriven

Vilken smart idé att intervjua en lokal författare. Har läst hennes bok - den var jättebra.

Kommentera här: