En annan verklighet av Micael Lindberg (Nr 2, 2016)

Först hade jag tänkt att göra recensionen imorgon men så kände jag. Nä, jag vill skriva om den här boken nu. Så jag kan med gott samvete hoppa till nästa bok sen. Och jag har haft svårt att läsa klart den här boken. Men efter en paus med den så gick det sen av bara farten. Första halvan får vi lära känna Hans och Kent som är bröder. Allt det hemska som händer de får du läsa om själv men ja, det är hemskt. Men en verklighet. För många. Jag skulle vilja döpa om boken till en sann verklighet för det är nog tyvärr så här många barn har det i dagens läge. Den här boken visar sanningen. I alla fall om de här 2 stackars, stackars bröderna. Jag tänker inte tala så mycket om handlingen för den tycker jag VERKLIGEN du ska läsa själv! Fler måste få upp ögonen för detta som författaren skrev till mig i chatten på facebook och jag håller VERKLIGEN med honom om det! Läs boken och lid med pojkarna. För det gjorde jag! Den är suveränt skriven, med ett sant språk som man förstår. JÄTTEBRA skriven Micael Lindberg!
 
 
 
Från bokens baksida:
Hans och Kent växer upp i ett hem fyllt av våld, missbruk och övergrepp. De blir flyttade till LVU-hem. Men de har ett mål och det är mannen som skapat alla trauman, fadern. Beslut om att ta hans liv gör att de rymmer. Men den verklighet de känner, tänkandet i olika situationer sätter dem i svåra problem. Rädslor och utsatthet för dem sakta in i den värld som de känner. En värld fylld av kriminalitet och droger, psykiska problem. Mardrömmar och ständiga rädslor. Vi får komma in i en värld som är verklighet för många barn och ungdomar i dag. En värld många inte känner till och samtidigt blundar många för den. Hans och Kents berättelse är inte unik men samtidigt overklig och skrämmande. Jag vill visa Hur missbruk våld och övergrepp förstör barns uppväxt både psykiskt och fysiskt. Hur liv och framtid går till spillo. Så som man blir fostrad är den person man också blir. En ständigt rädd, en annan ständigt bitter och fylld av hat. Hur blir deras liv? Hur ser deras framtid ut? Existerar det någon framtid. I en annan verklighet följer vi Hans och Kents berättelse om deras liv från tio år fram till 25 årsålder. Vi får följa med på deras resa under femton år. En resa fylld med kriminalitet, våld och droger.
 
 

Kommentera här: