Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman

Jösses. Det är INTE Ove, men det är ELSA! Och Elsas mormor! Ja herregud vilken historia. Hur får han ihop det? Jag har garvat som bara den igenom mig den här boken! Åh jag tänker inte såga den heller. Men man jämför med Ove lite. För Ove fastnade. Men jag LOVAR, det gör ELSA med!
 
Tack Bokförlaget Forum för att jag fick ett recex via EBOK av er!
 
 
Från bokens baksida:
Elsa är sju år gammal och rätt störig. Eller hon uppfattas i alla fall så eftersom hon inte är helt blåst i skallen och den gällande samhällsnormen är ju att sjuåringar ska vara det. Mormor är hennes bästa vän. Hennes enda, faktiskt. Mormor brukade vara ett geni och jobba som kirurg, men nu kör hon bil utan körkort och står på balkongen med öppen morgonrock och skjuter på oanmälda besökare med paintballgevär. Folk säger att hon är annorlunda. Galen. Men mormor har ett hemligt språk och ett eget kungarike, "Miamas", och där är allt annorlunda. Det är dit mormor tar med Elsa när Elsas föräldrar skiljer sig och när Elsa blir slagen i skolan för att hon inte är som alla andra sjuåringar. Miamas är deras frizon, tills mormor en dag blir sjuk och får veta att hon är döende. Som ett sista äventyr ger hon då Elsa en serie brev, där mormor ber sina grannar om ursäkt. De leder Elsa till en trappuppgång fylld av militanta bostadsrättsivrare, fanatiska kaffedrickare, kamphundar, monster, fyllon och helt vanliga kärringar. Men de blir också upptakten på en historia där ett barn försöker lära sig acceptera att alla man älskar ska dö, och där hon bit för bit får veta sanningen om både kungariket Miamas och sin mormor.
 
 
REKOMMENDERAS VARMT!
 
1 Anna:

skriven

Var och när kan man läsa din recension?
Är ju lite nyfiken eftersom jag läste "Ove-boken"

Svar: Här har du recensionen om Ove-boken Anna =)http://cissigrip.blogg.se/2013/february/en-man-som-heter-ove-av-fredrik-backman.html
Cecilia Eklund

2 Anonym:

skriven

Men "Ove-boken" har jag läst och bildat mig en uppfattning om. Jag är intresserad av din recension av "Min mormor..."
Eller menar du att det som står i det här inlägget är din recension?

Svar: Ja det är ju själva recensionen.
Cecilia Eklund

3 Anonym:

skriven

Ok - då har vi nog olika uppfattningar om hur man skriver recensioner.

Svar: Ja tur man tycker olika. Jag är ingen som skriver mycket utan vill ha det enkelt. Men det är ju olika från person till person.
Cecilia Eklund

Kommentera här: