En smakbit på söndag - Brinnande livet

 
Läser nu 2 olika böcker för olika cirklar. Valde den här söndagen att berätta om Alice Munros bok Brinnande livet. Den består av 14 noveller och jag är inne på novell 2, som heter Amundsen.
 
Nyckeln till hans hus dök upp på golvet i mitt rum, instoppad under dörren när jag inte va där. Men jag kunde trots allt inte använda den. Om någon annan hade kommit med det erbjudandet hade jag kastat mig över det. särskilt om det fanns en kamin med i bilden. Men i det här fallet skulle all trivsel fördunklas av hans tidigare och kommande närvaro där i rummet, och jag skulle känna mig spänd och nervös istället för avkopplad. Jag skulle inte kunna sluta darra ens när det inte var kallt, och jag betvivlar att jag hade kunnat läsa ett enda ord.
 
 
 
 
 
Har aldrig läst novellformen förut så detta ska bli kul. Gillar du novellformen??
 
1 Monika:

skriven

Ibland har jag noveller liggande vid sängen för att ta till när jag är mellan två böcker. Det är perfekt när man inte vill påbörja en ny bok precis innan man ska sova :)

2 Sara Pepparkaka:

skriven

Jag har inte läst så himla många noveller, så jag kan inte riktigt säga vad jag tycker om dem. Men Alice Munro har jag tänkt läsa någon gång.

3 C.R.M. Nilsson:

skriven

Jag har inte läst mer än en novell av Alice Munro, men den gillade. Måste se till att läsa något mer av henne!

4 Lottens Bokblogg:

skriven

Visst ska du också bokcirkla om den här boken? Jag har läst de två första redan i somras, så nu försöker jag fräscha upp minnet. Läser inte så mycket noveller men vill gärna läsa fler...

Svar: Japp det ska jag. Det stämmer så bra det =)Kram Lotten
Cecilia Eklund

5 Ewa K:

skriven

Har två novellsamlingar av Munro som ligger här och väntar.

6 Ugglanoboken:

skriven

Den här håller jag också på med just nu :-)

7 Caroline - Bland böcker:

skriven

Tack för smakbiten! Det här är nog det närmaste nobelpristagare jag kommer ;)

8 Beathe:

skriven

Holder på å lese denne novellesamlingen her jeg også, jeg har fått skikkelig sansen for noveller. Tusen takk for smakebiten:-)

9 Helena, MsHisingen:

skriven

Har inte läst många noveller, är så åpen att jag vill ha mycket om jag tycker om det :) Men Munro är nog värd en chans.

10 madde:

skriven

Vilken bok tycker du är den bästa?

Kommentera här: