Gästförfattare Eva Holmqvist

 

 
 Böcker är det mest fantastiska som finns!

 Jag har alltid älskat att läsa. Det är jag inte unik med utan det finns mängder av människor som älskar böcker och berättelser lika mycket som jag. Ändå hör man ofta varningar om att läsandet minskar. Därför tror jag att vi behöver prata om varför vi älskar böcker. Det finns så mycket annat som konkurrerar om uppmärksamheten så vi behöver prata om vad det är som gör just böcker som upplevelse så speciell.

Egentligen är jag kanske inte rätt person att prata om det eller också är det just det som jag är, eftersom böcker alltid varit en del av mitt liv. Som riktigt liten läste alla för mig och jag minns faktiskt inte när jag lärde mig läsa. Min mamma brukade berätta om när pappa en kväll skulle läsa godnattsaga så tog jag boken och sa: ”Ikväll ska jag läsa för dig, pappa.” Men jag minns det inte själv så jag vet inte hur väl det stämmer med verkligheten… ;-)

Hemma fanns rader efter rader med böcker och så fort vi var tvungna att göra något otrevligt som t.ex. besöka tandläkaren fick vi en bok. (Varför fick jag ingen bok idag när jag lagade en tand? Får skaffa mig en själv… ;-) ) När vi inte läste så berättade vi historier. Jag brukade dra med mig kompisarna på utflykter och medan vi åt av mariekexen och drack saften så berättade jag om de fantastiska äventyren vi var med om.

Men vad är det då som är så fantastiskt med böcker? Det är säkert olika för olika personer, men för mig så är det att kliva in i en annan värld och uppleva saker som jag aldrig kunnat uppleva i verkligheten. För mig blir det också verkligare genom att det är mina egna bilder jag målar upp. Därför ger inte film (som jag också älskar) samma upplevelse. Det är samma känsla av att kliva in i en annan värld som lockar mig att skriva böcker. Varje gång jag startar ett nytt bokprojekt får jag tillgång till helt nya upplevelser och får möta fantastiska människor. Det är en underbar känsla och jag får samma känsla när jag läser en riktigt bra bok.

Älskar du böcker lika mycket som jag? Vad är skälen till att du älskar böcker?

 

Eva Holmquist

 

Eva Holmquist är född 1968, uppvuxen i Pixbo utanför Göteborg och bor nu i Jönköping. Som liten samlade hon kompisarna och berättade historier. Nu skriver hon ner dem för att många fler ska kunna läsa hennes berättelser.

21 oktober släpps hennes nästa bok Förlora för att vinna som är ett rymdäventyr med fantasykänsla. Hon har tidigare kommit ut med boken Hästar på vift och boken Kedjor känns bara när du rör dig.

Förlora för att vinna kan efter boksläppet köpas hos adlibris http://www.adlibris.com/se/bok/forlora-for-att-vinna-9789198013924 och bokus http://www.bokus.com/bok/9789198013924/forlora-for-att-vinna/.

Evas blogg hittar du här: www.ettknytt.blogspot.com

Kommentera här: